Wel: Veel water drinken
Klik hier voor redenen om water te drinken, uitleg hierover, en tips om dit vol te houden.


Niet: Water drinken uit een plastic fles
In veel plastic flessen zit Bisphenol A (BPA). Dit kan je hormoonbalans verstoren, en je hormoonbalans regelt o.a. je metabolisme (verbrandingssysteem).
Oftewel: Je afvalproces kan verstoord worden als je uit flessen drinkt waar BPA in zit.
Tip: De plastic flessen van het bekende merk 'Dopper' bevatten geen BPA.


Wel: Stel je automatische piloot in op "nee"
"Wil je iets lekkers?", vaak gaan we niet eens na of we wel echt iets lekkers willen. Het is de automatische piloot die reageert. Zorg ervoor dat je jezelf aanleert dat jouw automatische piloot standaard antwoord met 'nee'. Meestal word je namelijk toch alleen maar troep aangeboden. Mocht het iets gezonds zijn en je bedenkt je later dat je het toch wel wilt, kun je altijd nog zeggen 'ach, waarom ook niet'. Dan ligt de keuze in ieder geval bij jouzelf, in plaats van dat jouw piloot deze beslissing voor jou heeft gemaakt.


Niet: Meer dan 2000 kcal per dag consumeren
Dit geldt voor zowel eten als drinken. Consumeer je meer dan dit? Dan kom je aan in gewicht.


Niet: Stoppen met eten
Stop je met eten? Dan stopt je verbrandingssysteem ook en val je dus niet af.


Wel: Voeg voor smaak wat fruit toe aan je water
Vind je water smaakloos? Gooi er dan een schijfje citroen of limoen in. Ander fruit zoals een framboos of een aardbei kan natuurlijk ook.


Niet: Schep 2 keer op
Als het echt zo weinig is wat er op een bord past, hadden ze de borden wel 2 keer groter gemaakt. Eet je bord leeg en wacht 20 minuten. Na 20 minuten is het eten gezakt en kun je pas echt inschatten of je genoeg hebt gegeten of niet.


Wel: Doe lang over je maaltijd
Na 20 minuten eten merk je pas dat je vol zit. In 5 minuten alles naar binnen proppen heeft dus geen zin, want daardoor kun je niet inschatten of je nog meer eten nodig hebt of niet.


Wel: Eet van een klein bord
De portie eten op de bord lijkt groter door van een kleiner bord te eten.


Wel: Eet met klein bestek
Omdat je langer doet over je eten lijkt je portie een stuk groter en zit je veel sneller vol.


Niet: Koop ongezonde troep
Wat je koopt, eet je meestal ook op. Haal dus geen ongezonde troep in huis!


Wel: Koop gezonde voeding
Eten op zich is niet verkeerd. Je moet alleen de juiste voeding eten, en de ongezonde troep laten staan. Gezond kan ook lekker zijn. Haal dus zo veel mogelijk gezonde voeding in huis. Heb je honger? Laat je niet verhongeren en trek de kast open. Hoe gezonder je bent, hoe beter je kunt afvallen.


Wel: Maak een boodschappenlijstje
Maak van te voren een boodschappenlijstje zodat je alleen koopt waar je bewust voor hebt gekozen om te kopen, zodat je geen impulsaankopen doet met een shitload aan suiker.
Tip: Koop je ondanks je boodschappenlijstje toch veel extraatjes? Neem dan gepast geld mee, precies genoeg voor de producten op je lijstje.


Niet: Calorieën drinken
Dit klinkt überhaupt al eng. Waarom zou je het dan doen? Drinken doe je met water (koud) en thee (warm). Ander drinken heb je niet nodig en het brengt alleen maar onnodige calorieën met zich mee. 100% vers geperst fruit mag natuurlijk wel!


Wel: Ijskoud water drinken
Per glas ijskoud water verbrand je ongeveer 4 tot 7 calorieën extra.


Niet: Alcohol drinken
Het is slecht voor je, het zit bomvol calorieën, je krijgt eetbuien als je een kater hebt, en het is slecht voor je metabolisme.
Wil je een keer alcohol? Neem dan biologische rode wijn zonder sulfiet.


Wel: Kaneel toevoegen aan je maaltijd
Onderzoek heeft uitgewezen dat minimaal 6 gram (1 theelepel) kaneel per dag ontzettend goed helpt bij afvallen.
Tips voor maaltijden: yoghurt, appel (uit de oven), abrikoos, thee, salade, stoofpotje, zoete aardappel, havermout, banaan, rozijnen, cranberries. 
Neem geen grote hap kaneel, dit kan gevaarlijk zijn.


Wel: Pittig eten
Scherp/pittig eten kan je metabolisme verhogen


Niet: Zure voedingsmiddelen consumeren
Zuur zit in meer producten dan je denkt. Het gaat namelijk niet alleen om producten die zuur smaken. Dierlijke eiwitten, cola, suiker, alcohol, verzadigde vetten, koffie, allemaal voorbeelden van zure producten. Deze producten zorgen ervoor dat je pH-waarde omlaag gaat, en je dus een hoge zuurgraad krijgt. Een te lage pH-waarde vergroot de kans op mislukking van afslankpogingen, gewichtstoename en zelfs obesitas.


Wel: Citruszuren blijven consumeren
Citruszuur alkaliseert, waardoor je pH-waarde, in tegenstelling tot zure voedingsmiddelen, omhoog gaat. 


Wel: Drink bepaalde soorten thee
Je kunt afvallen van groene thee, witte thee, zwarte thee, pu erh thee, oolong thee en kruidenthee.


Niet: Koffie drinken
Drink. Geen. Koffie. In koffie zit zuur, wat inhoudt dat je lichaam vetcellen gaat produceren om je lichaam te beschermen tegen het zuur.


Niet: Decafé drinken
Decafé bevat evenveel zuur als gewone koffie. Niet doen dus!


Wel: Vermijd suiker
Naast het feit dat suiker je dik maakt, zuur is en slecht is voor je gezondheid, is het ook nog eens niet vegetarisch!
Huh? Niet vegetarisch? Yep. Klik hier voor meer informatie.


Niet: Suikervervangers helpen bij gewichtsverlies 
Er is geen duidelijk bewijs dat suikervervangers helpen bij gewichtsverlies.


Niet: Suikervervangers verminderen de eetlust
Er is letterlijk bewijs dat suikervervangers de eetlust stimuleren.


Wel: Voeg voor smaak wat fruit toe aan je water
Vind je water smaakloos? Gooi er dan een schijfje citroen of limoen in. Ander fruit zoals een framboos of een aardbei kan natuurlijk ook.


Wel: Ga naar een eco-, bio- of natuurwinkel
Daar vind je heel veel productvervangers die wél goed voor je zijn. Plus dat je, in tegenstelling tot supermarkten, op de verpakkingen kunt lezen wat er écht allemaal in zit.


Niet: Vermijd complexe koolhydraten
Complexe koolhydraten bestaan uit vezels en zetmeel die langzaam vrijkomen in je lichaam, waardoor je lichaam wordt voorzien van een gelijkmatige stroom energie, iets wat je nodig hebt om te leven, én om af te vallen. Ze zorgen ervoor dat je je vol en voldaan voelt.


Wel: Vermijd enkelvoudige koolhydraten
Enkelvoudige koolhydraten zijn simpelweg suikers. Na het innemen hiervan krijgt je bloedsuikerspiegel een enorme piek, en vervolgens val je weer keihard naar beneden. Vervolgens worden deze koolhydraten opgeslagen in je vetreserves, en kom je dus aan.


Niet: Suiker wat in fruit zit is beter dan gewone suiker
Je lichaam behandelt fruitsuiker hetzelfde als gewone suiker. Daarom wordt er geadviseerd niet meer dan 2 stuks fruit per dag te eten. Echter zitten er super veel vitaminen in fruit die je gezond houden en tevens zitten er ook vezels in, waardoor je langer vol zit. In fruit zitten veel minder calorieën dan in andere voeding met suiker, dus heb je zin in iets zoets? Neem fruit!


Wel: Groente, groente, groente
In groente zitten amper calorieën en het is gezond as fuck. Je komt geen gram aan van groente, hoeveel je ook eet.


Wel: 6 keer per dag eten
Je verbrandingssysteem draait op volle toeren als je 6 keer per dag iets (kleins) eet. Je verbrandingssysteem zorgt ervoor dat je vet verbrand, dus 6 keer per dag eten? Ik zeg doen!


Niet: Hap, slik, weg
Doe lang over het kauwen, het verteren van voedsel begint namelijk al in je mond.


Wel: Voeg chiazaadjes toe aan je shake/smoothie
Als je chiazaden laat weken (dat gebeurt automatisch als je ze aan vocht toevoegt zoals in een shake of smoothie), ontstaat om het zaadje een soort gel, wat maakt dat je maag sneller vol zit en je geen trek hebt in andere dingen. Aan een halve gram chiazaadjes per keer heb je genoeg en dat bevat slechts 2 calorieën.


Wel: Drink groente-smoothies
Je raakt er super vol van, het is gezond, én er zitten amper calorieën in!
(en vergeet de chiazaadjes niet!)


Niet: Toegeven aan 'zin in eten'
Honger of trek wordt heel vaak verward met 'zin in eten'. Zin in eten krijg je meestal puur en alleen omdat je aan eten denkt. Echt nodig heb je het dus nog niet. Wacht dus even, zoek wat afleiding, en blijft dat gevoel? Dan heb je waarschijnlijk wél te maken met honger of trek en hun je iets nemen.


Wel: Toegeven aan honger
Hongergevoel ontstaat wanneer je lichaam voeding (en dus energie) nodig heeft. Om te kunnen overleven vertraagd je lichaam je metabolisme (je verbrandingssysteem). Negeer je het hongergevoel, dan verbrand je dus praktisch niks, en als je regelmatig iets (kleins) eet, hou je je metabolisme op gang en verbrand je dus veel meer.


Wel: Augurk eten
Naast het feit dat in augurk praktisch geen calorieën zitten, raak je er ook heel snel vol van.


Wel: Lees etiketten
Dan weet je precies wat je in je lichaam stopt, en kun je veel sneller troep (zoals suiker) laten staan!


Niet: Vermijd een fruitschaal
Als je een fruitschaal op tafel zet, ben je onbewust meer bezig met gezond eten dan dat er geen fruitschaal op tafel staat. Aangezien je toch 2 stuks fruit op een dag moet eten, is het ook niet erg om in te gaan op de verleiding!


Wel: Suikervrije kauwgom kauwen
Werkt super goed om niet toe te geven aan 'zin in wat lekkers'.


Wel: Bindt een touw om je middel voordat je gaat eten
Op het moment dat het touw te strak gaat zitten, zit je blijkbaar vol. Zo voorkom je overeten!


Niet: Plaats nemen bij het midden van de tafel (in gezelschap)
Ga liever aan het eind van de tafel zitten, dan pak je veel minder gauw wat extra eten.


Wel: Je mond spoelen met mondwater
Mondwater verdoofd je tong een beetje waardoor je niet veel zult proeven van je eten, en dit je er dan ook vaak van zal weerhouden. 


Niet: Aspartaam nuttigen
Aspartaam vergroot de kans op zo'n 92 aandoeningen. 2 daarvan zijn gewichtstoename en toenemend hongergevoel.


Niet: Meer eiwitten eten dan je nodig hebt
Het eten van meer eiwitten dan je lichaam dagelijks nodig heeft wordt in verband gebracht met overgewicht. Dit gebeurt echter niet als je de normale dosis niet overschrijd, sterker nog, dan is het zelfs gezond!



© 2018 - 2022 Pretty Skinny. All rights reserved.